BMI – din guide til overvægt

Brug din vægt til at beregne dit BMI

Brug din vægt til at beregne dit BMI

Hvornår ved man om man er overvægtig?

Det er der mange danskere der spørger sig selv om.

En af grundene til man skal gå på slankekur er at man er overvægtig og derfor ønsker at tabe sig.

Men hvornår er man overvægtig? Hvornår er man normalvægtig? Og hvornår er man undervægtig.

Alle disse spørgsmål kan besvares ved at kigge på lidt matematik. Det er en enkelt beregning der illustrerer hvordan man ud fra sin vægt og højde kan udregne et index for hvor overvægtig man er. Tallet man beregner hedder BMI, det er sikkert noget vi har hørt om tidligere. BMI står for Body Mass Index, og er forholdet mellem din højde og din vægt. Det er klart at jo højere man er jo mere vejer man. Alt efter hvor højt eller lavt ens BMI er kan man ud fra det vurdere om man er overvægtig eller undervægtig, skalaen man skal kigge på er vist her nedenfor.

BMI Beskrivelse
< 18,5 Undervægtig
18,5-24,9 Normalvægtig
25-29,9 Overvægtig
30-39,9 Fedme
> 40 Svær fedme

BMI – Hvordan beregnes det?

Hvis ikke du helt ved om du bør tabe dig på maven men har en formodning, kan det være dit svar kommer her med dette eksempel. Det er forholdsvist nemt at beregne sit BMI, måden man gør det på er ved at tage sin vægt i kilo og dividere med sin højde i meter og gange med sig selv (anden potens). Dette giver et tal der ligger et sted i ovenstående tabel. For at illustrere formlem med et eksempel er dette vist her:

Overvægtig person

Kg = 100
Højde = 185 cm
BMI = 100 / (1,85 x 1,85) = 29,2

Undervægtig person

Kg = 60
Højde = 185 cm
BMI = 60 / (1,85 x 1,85) = 17,5

Denne beregning skal dog tages med et par forbehold. Det er vigtigt at se på hvem man måler på, eksempelvis har en gravid kvinde et højere BMI end andre, det samme er gældende hvis en kvinde ammer. Det er generelt usundt at stræbe efter et bestemt BMI. Det kan være du træner meget, musker vejer mere end fedt, så det kan også snyde. Så det bedste råd er at bruge BMI som et vejledende index og så brug sin sunde fornuft.

Det svære er at tabe sig og så holde det, man vil opdage at efterhånden som man taber sig, vil man have svært ved at holde vægten til at starte med. Det er helt naturligt, kroppen skal lige vænne sig til at den skal til at arbejde op en ny måde. Du vil således sikkert opdage at dit BMI vil bevæge sig op og ned bare du spiser det mindste – frygt ikke det er helt naturligt. Det er vigtigt i den sammenhæng at du bevarer motivationen og roen og ikke lader dig slå ud af nogle små udfald mellem grupperne. Hvis dit BMI er tæt på grænsen kan det virke nedslående eksempelvis at bevæge sig fra “overvægtig” til “Fedme”. Det er bare lige med at holde ud lidt længere og komme et stykke ned under grænsen, således du ikke tipper over i en højere gruppe. Målet er således at du holder vægten nede, får et sundere og bedre liv – og at det er sjovt at gøre det. Hvis ikke det er sjovt, bliver det en sur pligt og man har nemmere ved at droppe det og tage på igen.