Er du overvægtig?

Hvis du kan nikke genkendende til overskriften er du bestemt ikke alene om det, omkring 47% af den danske befolkning er overvægtige og knap 20% er svært overvægtige. Her er mit bud på hvordan du kan tage kontrol nu og begynde dit vægttab i dag.

effektivkur_sund_kvindeDet med at tabe sig er faktisk nemt nok – i teorien. Det handler såmænd blot om at spise mindre og bruge mere energi. Hvis det energi du indtager er mindre end den energi du bruger har du tabt dig på den dag.

Virkeligheden handler så omkring motivation, kedelig mad, madplaner og gode råd til at komme igennem de svære perioder, hvor man har lyst til at sluge en hel plade Marabou chokolade. Generelt set er der nogle flere ting du skal være opmærksom på og som kan hjælpe dig med at få større success med din slankekur. Uden tvivl er de tre største elementer disse.

  1. Motivation
  2. Kost
  3. Motion

Det er ikke tilfældigt som ovenstående er nummereret, det er uden tvivl motivation efterfulgt at kosten som giver de største resultater – eller mangel på samme. Hvis ikke du har det ene punkt med kan du ikke bevæge dig til det næste. Du skal således først have din motivation på plads inden det giver mening af ændre kosten. Kosten skal være på plads inden det giver mening af begynde at dyrke noget motion.

Motivation

Motivationen kommer fra mange ting, nogle vil gerne skære ned i budgettet og bruge mindre penge på junk-food og slik og cola. De fleste derimod vil gerne leve sundere og have mere energi. Nogle igen, ønsker at gå ned i vægt af helbredsmæssige årsager. Fælles for alle er at man skal mene det når man træffer en beslutning, ikke sådan en halvhjertet beslutning. Træffer man en halvhjertet beslutning (så kan man argumentere for at det ikke er en beslutning) bliver det også kun en halvhjertet slankekur og det giver ikke så meget mening at ændre sin kost for at tage sig.

Kosten

Kosten er det næstvigtigste og noget af det der virkelig kan flytte nogle kilo ud. Det handler om at give kroppen den næring den har behov for samtidig med at man ikke giver for meget energi. Når kroppen fordøjer maden frigøres der energi i kroppen og kroppen bruger en masse energi for at omdanne mad til energi. Dette kaldes for forbrændingen. Ideelt set gælder det om at holde forbrændingen oppe i så lang tid som muligt da kroppen så bruger en masse energi på at omdanne maden til energi – ja det lyder tosset, men det fungerer. Spiser du mad som er “svært” at omdanne vil der gå en masse energi ved dette og du vil tabe dig af at spise.

Motion

De fleste regner med at motion er det som får en slankekur til at lykkedes. Faktisk er det hverken motion eller kost som gør at en slankekur virker. Det er motivationen og evnen til at hænge i. Hvis man er i de 20% som er svært overvægtig skal man nok overveje at man vil få mest ud af at ændre kosten for at tabe sig mest effektivt. Motion er som regel noget af det sidste man skal ty til (hvis det kun handler om slankekur). Så i starten behøver du ikke.

Hvis du vil se hvordan andre taber sig kan du med fordel læse en rigtig historie omkring slankekur og hvordan den det kan fungere i praksis kan du læse mere i denne personlige historie.